top of page

הקשר בין לחץ ומתח לגוף ולמחשבה


כאשר אתה נמצא במצב של מתח ולחץ ,אתה מרגיש אותם בגופך.הבטן נלחצת פנימה,שרירי הצוואר מתכווצים וגורמים לכאב,כפות הידיים נוקשות יותר ,הנשימה נהיית שטחית ורדודה.

זה קורה במצבים שונים ומגוונים בחיינו ,כשאנחנו שומעים איזו בשורה שאינה נעימה לנו או כאשר נשמעת דיעה שאינה עולה בקנה אחד עם דעתנו.

כאשר אנו מתבקשים לבצע מטלה שאיננו שלמים עימה,כאשר אנו מחוייבים לעשות פעולה הכרחית מסויימת במקום לבצע אחרת ( לדוגמא – להסיע את הילדים במקום ללכת לנוח ),המוח הקדמי שלנו דורש מנוחה ואילו אנחנו לא מספקים לו אותה.

כאשר אנו נמצאים במקום שבו הרבה רעש וגירויים חיצוניים בזמן שאנו זקוקים לשקט ומרגישים שהמוח מבקש זאת.

או למשל,מצב שבו אנו ממתינים לשיחה עם אדם מסויים ביודענו כי השיחה עימו לא תהיה קלה.

כאשר אנו מחכים לתוצאות של בדיקה רפואית מסויימת.

באותם רגעים,אנו מצויים במקום שאינו תואם את הרצון הפנימי שלנו ,באותם רגעים כל המנגנונים הפנימיים שלנו,מקודדים לחוש תחושת מצוקה והישרדות.

המוח הקדום והפרימיטיבי בפעולה, מנגנוני התראה פנימית פועלים,הנשימה מהירה ושטחית,הדופק עולה,הפרשות הגוף מוגברות ,בהירות ומיקוד החשיבה נדחקים לקרן זוית,השרירים מתכווצים,הרגש מגוון - חרדה,אימה,פחד,מצוקה,תחושת חוסר אונים.

באותם רגעים כל שעלינו לעשות הוא –

א.- לאבחן את הרגע , זאת אומרת להעלות מודעות למצב זה ,להבין שכרגע זה מה שאני מרגיש בגוף וברגש.

ב.- להתחיל לנשום נשימות עמוקות ומעגליות,הנשימה משקיטה את המוח הקדום ומעבירה את המחשבות למוח הקדמי.

ג.- פיזור המחשבות המעורפלות והתחברות למחשבות חיוביות .

ד.- נוצר מצב רגוע,דופק הלב יורד,נשימה איטית,הערכה מחודשת של המצב וניתוח בהיר יותר.

כמובן שמומלץ יותר להימנע עד כמה שניתן ממצבים מלחיצים ורוויי מתח בחיינו אבל אם כבר הגענו לשם וזה קורה לרובנו,עלינו להיות מודעים לכך וללמוד להחליף חשיבה שלילית "מחוסרת נשימה" לחשיבה חיובית ,מלאת אוויר.

חיבור למקומות בטבע , לשקט ולצליליו יכולים להיות מקור מאד נעים להרפייה והתחברות לשקט הפנימי הנדרש ולמצב גופני/רגשי מאוזן .

התחברות ליציבת הגוף לנשימותיו ,התחברות למחשבות טובות מביא אותנו ממצב A של סטרס ברגש ובגוף למצב B של רוגע והתרווחות בגוף וברגש.

ככל שנתרגל זאת יותר,אנו מצמצמים את מצבי המתח ומרחיבים את מצב השקט בחיינו ויוצרים איכות חיים טובה יותר לעצמנו ובריאות נפשית וגופנית.

Tags:

bottom of page